Hoogte en dieptepunten…. - Reisverslag uit Stor Elvdal, Noorwegen van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu Hoogte en dieptepunten…. - Reisverslag uit Stor Elvdal, Noorwegen van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu

Hoogte en dieptepunten….

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

16 Februari 2012 | Noorwegen, Stor Elvdal

De hoogte en dieptepunten volgende elkaar razendsnel op de afgelopen dagen.

Zo sta je doodleuk een gordijnenrails (hoogtepunt) op de hangen en zo lig je op de grond (dieptepunt)… clumsy me! Chirstel schrok zich een ongeluk. Geen pijn gedaan met dank aan mijn welgevormde stootkussens (kadetten). Daarbij wilde ik gewoon even uittesten hoe de Newton zwaartekrachtwet ook al weer in elkaar zat.

Hoogtepunt!! We hebben sinds afgelopen donderdag weer vreterij! We zijn immers een uur lang met de auto wezen rijden naar een supermarkt... we waren helmaal flauw van de honger en hebben ook van alles ingeslagen. Christel was zelfs zo flauw van het niet eten dat ze alvast in de supermarkt begonnen is! De terugweg in de auto met al dat eten was heerlijk! Wat een goed gevoel om een zak snoep soldaat te maken, heerlijk zo’n suikerrush ;). De dag afgesloten met een bak sushi!

Vrijdag hadden we nog een hoogtepuntje tijdens onze dagelijkse wandeling hebben we 2 moose gezien (of mooses? Wat is het meervoud van Moose? ;)) anyway Na het zien van de Moose (eland) hebben we een uur lang zonder praten gewandeld in de hoop er nog in tegen te komen en het te bewijzen dat we er één gezien hebben! Helaas… luck was not on our side! We waren wel helemaal op elkaar ingespeeld, mochten we er nog een tegen komen geven we elkaar een signaal door (wapperend met je handen) hopelijk schrikken ze daar niet van af….

Afgelopen weekend hebben we een geweldig leuk weekend gehad! Zaterdag zijn we wezen touren door het gebied. we zijn naar een klein plaatsje genaamd: Loten gereden. Stonden daar opeens mensen in wolfkelding. Na een praatje met die mensen bleek dat ze elk jaar een hele lange tocht naar Roros maken om daar op de markt hun zelfgemaakte spullen te verkopen. Op die markt komen mensen vanuit alle hoeken en gaten, allemaal met paard en kar om hun spullen te verkopen (zelfs vanuit Zweden) Door deze mythe zijn Christel en ik geïnspireerd gemaakt om naar die markt in Roros te gaan de 21ste :).
Onze tour hebben we vervolgd naar Lillehamer. Onderweg nog een paar ijsvissers gezien, wat bezielt deze mensen in de kou?!?!. In Lillehamer zijn de olympische winterspelen van 1994 geweest. We hebben hier de skispringschans bezocht, wat bezielt deze mensen om hier van af te springen?!?! Helaas hadden we deze dag geen tijd meer over om naar maruahgen te gaan. Hier stonden alle huisjes uit het verleden verzameld (een soort openluchtmuseum) op de terugweg wederom een eland gezien! De dag afgesloten met worstjes bij een tankstation en op de terugweg naar huis genoten op de heuvel van een heldere sterrenhemel.

Zondag was het husky dag! De dag begon voor Chirstel nogal verwilderd. Ze was helemaal de weg kwijt (letterlijk) ze had anderen plannen in haar hoofd en moest opnieuw haar ‘computer’ programmeren. Gelukkig had ze een spoedig herstel en zat ze ‘veilig’ bij mij in de auto op weg naar de huskys. We mochten de auto van het Noorse vrouwtje mee nemen. Bij aankomst moesten wij ‘stelletje piswijven’ pissen in een buitenhok. Het was namelijk een ecologisch bedrijf. Na de huskys (zie filmpje) hebben we in een Lavuu lekker soep gegeten en een Noors sapje gedronken. Op de terugweg heb ik ontdekt dat een gladde weg en een grote vrachtwagen en Jeanine die aan het rijden is niet echt samen gaan. We zijn met de schrik vrijgekomen want ik had de auto bijna geparkeerd in de heuvel.

Bij thuiskomst was alle water weg, alles op, opperdepop, noppes, njentoe, nada….

Uiteindelijk hebben we ons na 5 dagen weer kunnen douchen! Bah; vieze Jeanine. Maar geen nood we hebben Meneer spraakwater komt hier het water maken. Zelden een persoon ontmoet die zo graag praat en ook nog gewoon radicaal door je heen praat. Moeten hem alleen nog een beetje te vriend houden want misschien mogen we er morgen (vrijdag) gaan paardrijden…een beetje vals is het wel ;)….
Tot die tijd is het weer gewoon de wc doorspelen met emmers water en je handen ‘wassen’ met desinfect…

Ik heb trouwens leuk nieuws! Ik vertrek iets eerder dan gepland uit Noorwegen (opzich jammer, want ik ga niet meer helemaal naar het Noorden) om in Oostenrijk te gaan werken!

@ Margriet: De genen van mijn technische en praktische opa zijn doorgedrongen hoor! … mijn kluskunsten bijschaven!?
@ Annelies: ja… ik probeer een normaal leven te leiden, overigens dit lukt af en toe ;) Verder ben ik trots op je speurkunsten, je hebt zowaar Dennis weten op te sporen via Facebook! Tot in April!
@ Elles: Heel jammer! Wij hadden het wel gezellig gevonden hoor! Volgende keer maar, want Christel en ik hebben besloten dat we ieder jaar een trip gaan maken ;). Overigens… ondanks het weinige eten blijft Christel netjes haar oefeningen doen. Verbijsteringwekkend.
@ Irma: Ik zal mijn gemiddelde blog plaatsingen wat omhoog krikken!
@ Oma: De sneeuw is hier heerlijk! Is het in Nederland al een beetje warmer? Doe Nick maar de groetjes terug!
@ Sietske: Wanneer ga jij weer n blog schrijven? ;) Lavuu was wederom toppie, leek weer een beetje op Finland!
@ Hans en Ineke: Eigen huis en tuin? Volgens mijn moeder moet ik mijn kluskunsten nog wat bijschaven… (dit is denk ik beter voor ieders veiligheid ;)) Husky was wederom super!

Liefs en veel kusjes uit Imsroa Noorwegen!

  • 16 Februari 2012 - 20:27

    Papa:

    Tja meis, die luie Newton heeft toen hij onder een appelboom lag en een appel zag vallen, geprobeerd de wisselwerking tussen objecten en zwaartekracht te beschrijven. Als je nieuwsgierig bent dan kun je, als je het hoogteverschil weet, de snelheid berekenen waarmee je op de grond terecht gekomen bent :) Dat is ook wel leuk om te weten. Trouwens ik heb volgens mij wel eens eland gegeten, met een of andere rode saus van bessen die alleen in de buurt van de Noordpool voorkomen. Moet je ook eens proberen, ik kan me nog herinneren dat het hele zure bessen waren. Nou meis vermaak je en goede reis naar Munchen! x, Paps.

  • 16 Februari 2012 - 20:39

    Joost:

    Hey nigie. Al die nieuwsgierige tantes, die van alles van je willen weten (D....) Volgens mij redt je je weer prima. Doet een beetje aan natuurkunde, biologie en topografie. Zelfs een slipcursus ontbreekt niet, kortom het is weer hard studeren en je hebt je P ook weer binnen. Toch moet je gewoon schrijfster worden, want wij lagen weer in een deuk. Maar verhalen kun je natturlijk ook bij mijn baas schrijven... Geniet nig maar lekker, wij gaan dit weekend los op onze party.

    Groetjes uut Boerendreht

  • 16 Februari 2012 - 20:40

    Jeanine Blij:

    Hahaha! Papsie! ik ben naar beneden gelopen en het hoogteverschil is 80cm. Nu ben ik erg benieuwd wat de uitkomst is…en met welke snelheid ik naar beneden gevallen ben! :) xx

  • 16 Februari 2012 - 21:56

    Dennis:

    Hoi mop!! Leuk verslagje weer en leuke foto's ! Zelfs met de wolfman van x men op de foto.. Handtekening in THE pocket voor mij? Ben natuurlijk groot fan!
    Maar nu op naar Oostenrijk! Zal ik dan voor het eerst in me leven op de lange latten gaan staan! Dat zal wat worden voor dit kneusje! Maar heb wel super super super veel zin om je te zien! Ga dus ook echt wel langs komen!!! Dus leg maar vast kussens op de stoelen klaar voor mijn toekomstige blauwe billen...

    Nou mop tot over een paar weekjes!

    Dikke kusssssssssss

  • 17 Februari 2012 - 07:25

    Irma:

    Yes yes yes weer een bloggie!!!!!!!

  • 17 Februari 2012 - 07:49

    Betty:

    Pas maar op, die vent in wolsfkleren eet je zo op! ;-) Klinkt weer goed allemaal Jeanineke. Behalve dat 5 dagen zonder douchen dan...

  • 17 Februari 2012 - 09:41

    Mams:

    Hahaha paps is al druk aan het rekenen geslagen. Wordt vervolgd hoor.
    Ben blij dat Dennis dezelfde ervaring gaat krijgen als mij: waarschijnlijk voor het eerst in mijn leven op die lange latten staan. Ik denk dat ik eerst even Dennis zijn ervaring afwacht voor dat ik ga boeken naar Oostenrijk :). Ben benieuwd hoe jullie project vordert in Noorwegen en of het schilderwerk afkomt voor dinsdag. Succes nog even daar en misschien tot gauw in Oostenrijk. Dikke kus XXXX mams

  • 17 Februari 2012 - 12:08

    Hans En Ineke:

    Hai ,
    Wat een mooie foto's en video's zou er zo wel heen willen.En dan nog naar Oostenrijk ,van de sneeuw naar de sneeuw.Er is daar ook veel sneeuw gevallen,maar ik hou mijn hart vast als ik denk dat Dennis(brokkenpiloot) ook op de lange latten gaat staan haha. Veel plezier nog in Noorwegen en een goede vlucht naar Oostenrijk.

    dikke kus van ons

  • 17 Februari 2012 - 18:23

    Paps En Mams:

    Hou, hou meis: Nou het antwoord is dat je ongeveer met een snelheid van 14km per uur tegen een stilstaand object gebotst bent, te weten de vloer. h=1/2gt^2. De tijd van jouw duikvlucht was ongeveer 0,4s. Bij een versnelling g van ongeveer 10 m/s^2, is de eindsnelheid ongeveer 14km per uur geweest. Fijne avond, wereldreiziger, x

  • 17 Februari 2012 - 20:47

    Annelies:

    Je gaat toch toevallig niet naar Klaas en Jikke?????

  • 18 Februari 2012 - 21:33

    Jeanine Blij:

    Dennis ik zal ervoor zorgen dat er voldoende kussentjes zijn voor je billetjes! :)
    ooeeeh papa ik ben blij dat ik zon slimme papa heb! :D
    Annelies ik ga inderdaad naar klaas en jikke!

  • 20 Februari 2012 - 10:47

    Raymond Duivesteijn:

    Halloooo:D

    Wat cool dat jij en christel samen op pad zijn gegaan:D Hoe is het daar? Ik meende dat je naar argentinie zou of heb ik dat mis?

    1 voordeel in die kou, je hebt geen last van midgets:D

    xxx

  • 20 Februari 2012 - 11:53

    Opa En Oma:

    hoi Jeanie voor woensdag een goede reis. Denk om de lawines in Oostenrijk jij bent ook nogal een mens die wat uitproberen wil maar blijf maar op het rechte pad . Ga maar lekker genieten.Een knuffel van opa en oma.

  • 20 Februari 2012 - 17:15

    Jeanine Blij:

    Hey Raymond!
    Ja het is ook zeker gezellig om samen op pad te gaan! Klopt! Helaas lieten mijn financiële middelen dat niet toe! :( Maar leuk dat je een berichtje hebt geplaatst! Alweer een tijdje geleden! We zijn erg benieuwd hoe het met jou gaat! Zit je ook weer in het buitenland?
    Groetjes!

    Opa en Oma dank je wel! ik zal voorzichtig zijn en niet off piste gaan skiën! :) xx

  • 22 Februari 2012 - 17:41

    Raymond:

    Ik ben jaloers op jullie:D
    Ik zal je reisverhalen in de gaten houden:D

    Ik ben na schotland nog niet aan het reizen geweest. Eerst mijn studie afronden en daarna zie ik wel. Wel jammer van argentine voor je maar dit is ook leuk. Met mij gaat het prima verder. Ik ga nu weer als vrijgezel door het leven:D Genoeg kansen om te gaan reizen dus. Hoe waren jullie laatste weken in schotland nog trouwens??
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Stor Elvdal

Reizen door Europa

Recente Reisverslagen:

30 Maart 2012

Van Noorwegen naar Oostenrijk naar Nederland

16 Februari 2012

Hoogte en dieptepunten….

09 Februari 2012

Klusmuts!

03 Februari 2012

Noorwegen

14 November 2011

Nee nee, ik ben geen eland! Ben weer in Nederland!
Jeanine

Actief sinds 12 Mei 2010
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 63010

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2011 - 18 Maart 2012

Reizen door Europa

15 Augustus 2010 - 22 December 2010

Studeren in Finland!

Landen bezocht: