Afgelopen weken! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu Afgelopen weken! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu

Afgelopen weken!

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

28 Oktober 2010 | Finland, Jyväskylä

Moi!

Zo ongeveer 3 weken geleden is de eerste sneeuw gevallen! Het was pas begin oktober!?! Nou wist ik wel dat ik naar het hoge noorden ging en het koud zal worden…maar snachts vriezen in september en al sneeuw in oktober!?! ook heb ik gehoord dat er al een cross country skiing track open is, van mij mag het nog even door sneeuwen! kan ik ook lekker skiën dadelijk! Ben trouwens benieuwd wat er mij de komende 2 maanden te wachten staat, scheint de koudste winter ooit te worden....

Ook heb ik mijn eerste examen gehad, wat was ik zenuwachtig! Maar uiteindelijk gehaald met een 8,8! Jeej! Het cijfer voor het hele vak is uiteindelijk afgerond naar een 5 …en nee, dat is geen onvoldoende! Het cijfer systeem is hier iets anders dan in Nederland. Een 5 hier betekend in Nederland namelijk een 10! Getransformeerd tot een nerd? Nee hoor, maar hopelijk blijven mijn cijfer zo!

Verder ben ik nog 2 keer wezen paardrijden hier! Wat geweldig! Vooral de eerste tocht, we moesten er even voor rijden maar het was zeker de moeite waard! Gelukkig hebben we nog 2 ritten gepland bij die manage. Ik zal even wat foto’s toevoegen van de rit!
De 2e rit was iets minder, we kwamen daar aan en de eigenaar vroeg of we allemaal ervaren waren, wel eens gesprongen hebben ed. Dus wij dachten: jeej! Dit word een toffe rit! We waren namelijk met een groep die allemaal kon paardrijden. Bleek even anders uit te pakken, ze LIEP met ons mee en we hebben niets anders gedaan dan gestapt! Beetje een domper omdat ze ons hoop gaf op een wat spectaculairdere rit.

Ook zijn er afgelopen weken aardig wat verjaardagsfeestjes geweest waaronder ook mijn eigen. Heb zelf geen feest gehouden eigenlijk wilde ik hier stiekem 23 worden en het niet vieren, helaas is dat plannetje niet door gegaan heb namelijk een paar lieve mensen hier om me heen die het toch niet konden laten om iets te doen voor mijn verjaardag! Zo kwamen snachts om 12 uur mijn huisgenootjes me kamer binnen vallen om me te feliciteren, zijn er 2 chocolade taarten voor mij gebakken (mmm) en heb ik nog cadeautjes gehad. Zo lief! Helemaal omdat ik er zelf niks aan wilde doen!

Verder moet de change your sex party ook nog even vermeld worden! Bij change your sex was het de bedoeling dat je als man verkleed ging en de mannen als vrouw. Na wat mannen kleren en een petje geregeld te hebben was het tijd voor de party! Wat kunnen sommige mannen zich toetakelen als vrouw zeg haha!

last but not least! Ice hockey! Echt geniale sport! Jyväskylä heeft een team: JYP. Schijnen erg goed in Finland te zijn en staan nu zelfs eerste! Ze moesten die avond tegen Helsinki spelen ennnn we hebben gewonnen van Helsinki 1-0 whoei! Ook al snapte ik niet veel van de spelregels, het was echt leuk om heen te gaan! De eerste paar minuten kwam er bij mij alleen maar: auuww, aiii, oeiii, auuww uit haha! Gelukkig zat ik naast een andere exchange student uit Engeland die ook niks van het spelletje snapte. Ze was zo enthousiast dat als iemand gebeukt werd ze begon te roepen: excellent! excellent! (wat ik wel weer grappig vond) Nu heb ik voor mijn verjaardag een kaartje gekregen voor vrijdag, schijnt een erg belangrijke wedstrijd te worden. Kan niet wachten!

Oké nog even snel het laatste nieuwtje, ik kom ongeveer 3 weken eerder naar huis. Wil in januari graag mijn 'rest' tentamens in Nederland inhalen zodat ik mag afstuderen dit jaar. Als alles goed is kom ik terug met kerst!

Verder heb ik afgelopen weekend een road trip door zuid/oost Finland gehouden. Zal binnenkort het verhaal en de fotos op mijn blog plaatsen!

Liefs!xx

Ps. Iedereen bedankt voor de sms’jes, telefoontjes, kaartjes en berichtjes vanuit Nederland voor mijn verjaardag! erg leuk!


  • 28 Oktober 2010 - 15:18

    Carmen:

    Wat een leuk verhaal weer! En sneeuw, leuk man! Je hebt ook weer gave foto's erop gezet! Geniet er nog van!!, want voor je het weet is het alweer kerst. Maar dan kunnen wij je verhalen wel weer reallife aanhoren:D haha!

    Veel liefs!!

  • 28 Oktober 2010 - 15:37

    Roos Wolfs :

    Jeanine, weet je al dat twee docneten van Diedenoort komen begin volgende week? Sietske spreekt ze in ieder geval.

    Ik wens je nog een fijne tijd tot de Kerst en meer 5-en, lees tienen.
    Groeten,
    Roos

  • 28 Oktober 2010 - 16:17

    Opa:

    Ik ga weer studeren!!!!!!!!!!!

  • 28 Oktober 2010 - 16:47

    Steffie:

    Heeey!
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag ;) Je verjaardag nog gevierd?Zo te horen heb je het wel naar je zin!
    Nog heel veel plezier!

    Groetjes, Steffie

  • 31 Oktober 2010 - 08:09

    Joost:

    .....en wij maar denken dat je daar alleen maar was voor de lol en om te genieten. Een 10 !!! Way to go nerdy girl. Nu mag je wel weer wat feesten hoor. Greetz van je oompje

  • 31 Oktober 2010 - 17:28

    Jeanine:

    Roos wolfs:
    Ja klopt, er is al contact! we gaan a.s naar het gastcollege.

    Steffie:
    meis! ja een beetje! (had niet zo zin om het uitgebreid te vieren!) maar heb het zeker nog naar mij zin hier! :)xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Jeanine

Actief sinds 12 Mei 2010
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 63023

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2011 - 18 Maart 2012

Reizen door Europa

15 Augustus 2010 - 22 December 2010

Studeren in Finland!

Landen bezocht: