Road Trip zuid/oost Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu Road Trip zuid/oost Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu

Road Trip zuid/oost Finland

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

11 November 2010 | Finland, Helsinki

Waarschuwing: Cultureel verhaaltje… ;)

Het weekend van 22 oktober had ik een auto over en toen is het plan geboren om een road trip te houden! Nu is Finland natuurlijk veel te groot om in 1 weekend te zien, maar we hebben flink ons best gedaan met zuid/oost Finland! Van prachtige plekjes in Finland tot wat mindere plekken. Van bizarre verhalen over te grote houten kerken tot geflitst worden in Rusland.....

Karolina (pools huisgenootje) Marrit en ik zijn de road trip begonnen op vrijdag ochtend. We zijn vertrokken naar Petäjävesi 35 ten westen van Jyväskylä Daar staat de plaatselijke dorpskerk uit 1764. Scheen erg bekend te zijn om zijn schilden dak en daarom op een monumentenlijst te staan. Erg mooie omgeving daar!

Na een lunch genuttigd te hebben in de auto hebben we onze culturele reis vervolgd in de richting van Mikkeli. Onderweg kwamen we langs Kaapeli en zijn we gestopt bij een groot meer de zon scheen en al dat water! Tijd voor een korte pauze en wat fotootjes!

Aangekomen in Mikkeli, Mikkeli is niet echt een stad waar je heen wilt voor de mooiigheid, wel zijn er wat interessante museums in deze stad. Met name over de tweede wereld oorlog.. Mikkeli schijnt daar nogal onder geleden te hebben. We hebben eerst de uitkijktoren bezocht (waarvan ik dacht dat het’t hoofdkwartier was! Ik cultuurbarbaar….) en zijn daarna doorgelopen naar het Headquarters museum (hah…. We waren wel in de buurt haha) daar schijnt Marshal Mannerheim (nog nooit van gehoord overigens) zijn hoofdkwartier gehad te hebben. We mochten van de aardige mevrouw achter de balie gratis naar binnen en hebben als bedankje aan het einde van de rondleiding allemaal iets gekocht van 1 euro haha gulheid heerst!

Savonds nog gezellig een hapje gegeten in een (wel erg rustig) restaurant. Karolina heeft daarna de trein naar Jyväskylä gepakt en Marrit en ik zijn naar het Guesthouse gegaan. Was echt super schattig! Werden ontvangen door een meneer, de introductie bestond uit: hier is de douche, hier de keuken en hier zelfgebakken cake van mijn vrouw, dat mogen jullie gewoon pakken en toen ging die weg! Heerlijk geslapen daar.

De volgende dag hebben we onze reis, in de sneeuw of nja ‘sneeuwstorm’ vervolgd! Het was wel glibberen op de weg. Maar uiteindelijk toch uitgekomen in Savonlinna. Dit schijnt het vakantieoord van de Finnen te zijn. Hier hebben we het kasteel Olavinlinna bestaande uit 1475 bezocht en 2 kerken die we alleen van de buitenkant gezien hebben omdat de deur op slot was…’hé wat jammer nou’.
Vanuit Savonlinna doorgereden naar Kekimäki. Daar staat de grootste houten kerk ter wereld. Het verhaal gaat dat de kerk in voeten getekend is maar dat de bouwers er meters van gemaakt hebben…’klein foutje, gekke Finnen!’. Die avond doorgeglibberd naar de Russische grens. Daar een hostel geboekt, naar de sauna geweest en gaan slapen.

De laatste dag van de trip zijn we naar Imatra gegaan. Daar staat een stuwdam die eens in de zoveel tijd open gaat. Helaas niet toen wij er waren maar het was wel een erg leuk plaatsje. We hadden mazzel er was ook net een marktje aan de gang! Leuk leuk leuk!
Daarna nieuwsgierig als we waren doorgereden naar de Russische grens. Wilden daar even een kijkje te nemen…juist omdat we geen visa hebben en het niet mag… des te leuker is het ;)
We hebben er nog een filmpje van gemaakt! Zal even kijken of ik die erbij op mijn site kan zetten..anders komt het hopelijk de volgende keer! Die is wat leuker dan dat ik het beschrijf nl!

Als afsluiting zijn we doorgereden naar Lappeenranta. Ook een erg leuke plaats in Finland. Helaas hadden we erg slecht weer dus konden niet buiten rondlopen. Zijn dus naar verschillende musea’s gegaan.
Russisch/ Fins museum +/- 1 uur binnen geweest
Fins muziek museum +/- half uur binnen geweest
Kunst museum +/- 2 minuten binnen geweest
Er zit in ieder geval enige structuur in onze ‘binnenzijn tijd’.

Helaas zat de trip er weer op….hebben onderweg nog eventjes gegeten en savonds weer aangekomen in Jyväskylä… helaas…had graag doorgereden naar west Finland en Lapland!

Maar goed aankomend weekend staan er nog meer tripjes gepland. Ga zaterdag naar Helsinki en zondag ochtend vertrek ik met de ferry naar Estland. Ben erg benieuwd hoe het daar is!

Trouwens iedereen bedankt voor alle kaartjes! Kan me muur er al aardig mee behangen (zie foto) leuk leuk leuk!

xxx

• 11 November 2010 - 13:39

Joost:

Hey nichie,

Je wordt al een echte globetrotter zo. En waar komt die interesse voor al die culturele dingen ineens vandaan. Dit keer helemaal niets over feesten enzo. Je bent toch niet ziek? Greetz uut een zeer herfstachtig Boerendrecht.

• 11 November 2010 - 13:51

Siets:

Hihi die foto met die kanon is leuk!

• 12 November 2010 - 17:41

Margriet:

Ha globetrotter, ben blij dat het stukje cultuur dat wij er tijdens je jeugdige opvoeding ingepompt hebben toch af en toe naar boven komt bij jou hahaha. Ik denk dat opa jaloers is op al dit moois hoor. Ben wel benieuwd naar dat filmpje over die russen.... Heel veel plezier in Estland dit weekend. We horen de verhalen wel weer! Dikke kus van ons XXXX