Estland! Lovebridge, goedkope drank en politie.... - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu Estland! Lovebridge, goedkope drank en politie.... - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu

Estland! Lovebridge, goedkope drank en politie....

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

23 November 2010 | Estland, Tallinn

Oké… structureel koud weer is aangebroken (lees -12 en kouder)….Door dit koude, ijzige en sneeuwachtige weer ben ik al wel een aantal vaardigheden rijker! Zoals:
• Fiets glijden;
• Spring van je fiets voordat je valt;
• Uit doorglijdende bus springen

Denk dat ik mijn lijst nog wel uit ga berijden deze laatste weken! maargoed, hoorde dat er nu ook eindelijk sneeuw aan zit te komen in Nederland?...

Estland en Tallin! Wil er zo veel over vertellen! Wat een super gezellige stad is dat!

Ben vorige week zaterdag samen met Eline vertrokken naar Helsinki om daar een dag en een nacht door te brengen. Overdag hebben we gewinkeld, er is toen weer even duidelijk geworden dat ik een dure smaak heb!.. helaas…helaas… niks gekocht dus… gna! Mam, ik ben af en toe nog wel verstandig!!!
De Helsinki staddag afgesloten in een knoflookrestaurant! Wat stonk ik zeg! Niet normaal! Maar het was wel erg lekker! Savonds hebben we in ons hostel Uno gespeeld met een kamergenootje (die schrok schijnbaar niet af van onze lucht.)

We sliepen in het oude Olympisch stadion van Helsinki. De kamer was groot genoeg voor 12 mensen…dus voor het slapen gaan heeft Eline kunnen genieten van mijn dwangmatigheden….
‘De eerste de beste die durft te snurken die laat ik flauw vallen met mijn knoflookadem!’
‘Raam, waar is het raam? Raam moet open! Ga niet in een stink hok liggen!’
‘Er is maar één dekbed? (slaap normaal met 3 dekbedden) oplossing: dan maar met mijn badhanddoek slapen’
Maar goed, gelukkig bleef ze er rustig onder haha en uiteindelijk viel het natuurlijk mee! Ik heb niemand wakker hoeven blazen met mijn knoflook adem, er is een raam gevonden en tja slapen met 1 dekbed en een badhanddoek ging ook prima hoor!

Volgende dag in de vroegte (nah..het voelde in ieder geval vroeg) naar de boot vertrokken..TALLIN!! Ik hou nu al van die stad! Vooral het oude gedeelte! Allemaal oude huizen met leuke straatjes, steegjes en een heleboel leuke kroegjes met goedkoop eten en drank! Echt een aanrader!

Buiten de kroegen en goedkope drank om hebben we ook nog een toer door Estland gedaan. We zijn naar Paldiski gegaan. Dat is een stadje in Estland waar vroeger het Russische leger heeft gezeten. Maar eerst zijn we naar West Estland gereden om daar het uitzicht te bekijken. Helaas was het weer iets slechter dus konden we niet ver kijken. Vervolgens hebben we onze trip vervolgt naar een heel schattig gebiedje! Daar was een waterval en 2 bruggen met lovelocks. Daar komen stellen samen om een gegraveerd slotje aan de brug te hangen. Het sleuteltje gooien ze vervolgens in het water (waar de waterval uitkomt) om zo hun liefde te vereeuwigen… schattig toch?!

Daarna zijn we met onze mooie blauwe bus naar Paldiski gegaan. Van vroeger uit was dit een geheim militair stadje (van ik dacht de russen). Wat was dat een troostloos stadje! Alle mensen leken daar wel in huilen uit te barsten, heel grauw, grijs en oude gebouwen. Gelukkig zijn we er ook alleen maar doorheen gereden. Uiteindelijk zijn we bij de Padelski cliffs uitgekomen. Dat was daar in tegen weer hartstikke mooi! (zie fotos) Nog in een vervallen uitkijktoren geklommen, waarvan pas later gezegd werd dat die langzaam aan het afbrokkelen was in de zee..fijn, fijn!

De trip vervolgt naar een kerncentrale, hele oude begraafplaats, Estlands restaurantje en een Russische nederzetting vanuit de oorlog. Het verhaal ging me iets te snel in het Engels! Maar wat ik er van mee heb gekregen was dat de zweden of noren (of een ander volkje) het niet echt eens waren met die nederzetting dus de hele boel gebombardeerd hebben. Vervolgens hebben de russen het nog een keer opgebouwd en dit was het geen wat er van over was (foto 14)

Ah.. en daarna zijn we aangehouden door de Estlandse politie…tja..er was niks te doen in dat stadje en hoppaa daar gaat opeens onze blauwe bus! logisch dus dat we aangehouden werden! Wilde papieren zien, tja..die lagen niet in de auto... en bestuurder was aan het zwartwerken dus die begon steeds zenuwachtiger te worden! uiteindelijk moesten we gelijk naar huis en mocht er niet meer verder gereden te worden…en de Estlandse politie ging het busje na trekken.

Savonds wezen stappen, al die goedkope drank vergeleken met Finland! kon opeens 3x zo veel halen voor het zelfde geld! Helaas was het de volgende dag al weer tijd om naar huis te gaan…had nog zo veel meer willen zien in Estland en nog willen genieten van al die leuke restaurantjes… maar nu heb ik gelijk een rede om nog een keer te gaan!

Weer teruggekomen in Jyväskylä heb ik mee gedaan met cinnamon bun baking. Zijn broodjes met kaneel er in! Mmm lekker! Heb het recept! Dus ik ga ze zeker in Nederland ook een keer maken!

Over Nederland gesproken! Heb mijn ticket terug ook geboekt… 22 december heb ik savonds het vliegtuig richting Nederland! Moet zeggen.. krijg wel steeds meer zin om iedereen weer te zien en alle verhalen vanuit Nederland weer te horen! Maar eerst mijn school afmaken…en de tripjes doen die nog gepland staan! Mogen komt papa, overmorgen Noor en Betty en daarna is het tijd voor Lapland….nog genoeg te doen dus!

Liefs!


  • 23 November 2010 - 18:17

    Astrid:

    Leuk om al je verhalen te lezen ;). Wat heb jij een leven zeg!! Jaloouuuurs hier hoor!

    Maar over een maandje snel bijkletsen dan maar! Jeetje, wat vliegt de tijd weer voorbij zeg.

    Heel veel plezier nog!

    Liefs.

  • 23 November 2010 - 19:03

    Joost:

    Hey globetrottert! Wat heb je allemaal weer beleefd zeg........en wat een telefoontje van je oompie naar zijn collega's uit het hoge koude noorden allemaal niet kan doen. Geniet nog maar ff en tot X-mas in Diem !!

  • 24 November 2010 - 10:21

    Silll:

    he skattie nou je bent met stip een dikke avonturier nou was je dat al maar nu spring je er toch echt met kop en schouders boven uit hoor:D zeer jammers dat ik en sjaak je niet hebben mogen verblijden en mee kunnen praten over finland mja dan moeten we maar n keer met zun drieen terug he:D nou schat ik ben iig super blij dat je alweer bijna thuis bent want de 2 musketiers hiero missen toch egt ons zusje de musketier:P nou meid veel plezier nog geniet ervan de groetjes aan noor en betty en je paps en tot de 22ste:D

    dikke kus van mij

  • 24 November 2010 - 10:30

    Sjoukje:

    Heej Blij!

    Echt super leuk verhaal joh! Mis moeten we dat dan maar x doen naar Estland dan ;) haha Super leuk dat betty en noortje komen! heel veel plezier en tot over paar weekjes!

    Lots of love

  • 24 November 2010 - 11:11

    Irma:

    hoi nicht!Het blijft leuk om je verhalen te lezen je moet echt een boek gaan schrijven of leuke collums in een krant!
    Geniet nog maar van je laatste weken en dan spreken we elkaar met kerst.Ik ben trots op mijn nicht!Dit is zo een onwijs leuke ervaring en je doet het allemaal maar ff dikke kus xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Estland, Tallinn

Jeanine

Actief sinds 12 Mei 2010
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 63014

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2011 - 18 Maart 2012

Reizen door Europa

15 Augustus 2010 - 22 December 2010

Studeren in Finland!

Landen bezocht: