Hiken en bikkelen in een Laavu! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu Hiken en bikkelen in een Laavu! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu

Hiken en bikkelen in een Laavu!

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

05 Oktober 2010 | Finland, Jyväskylä

Ooh, ik zie dat het al weer even geleden is dat ik een blog heb geschreven! De afgelopen weken zijn hier dan ook voorbijgevlogen. Ben twee keer wezen hiken, een Finish Food Night gehad and another M building party!

De afgelopen hiking weekenden vond ik erg geslaagd! Wilde namelijk wat meer zien van het Finse land, onder dat mom dus gaan hiken.

De eerste hiking tocht was een georganiseerde tocht door de Jamko international club. We zijn op zondag opgehaald met een bus om vervolgens enige tijd te rijden, hobbelen, bochten draaien, bultje af, bultje op, stoppen, rijden, dus conclusie, ik niks meer zien behalve groen en geel van misselijkheid. Maar dit had ik er wel voor over! We kwamen namelijk bij een super leuke plek midden in het bos uit! Er stonden 2 hutjes, waarvan 1 ook een sauna was. In deze 2 hutjes konden mensen snachts slapen ook werd er nog een legertent met kachel erin opgebouwd. Dat wilde ik natuurlijk wel proberen! Dus daar die nacht met een groep geslapen!

Overdag hebben niet zo gek veel gelopen. De tocht bestond voornamelijk uit: van het uitzicht genieten, rendier eten, sauna en gezellig samen zijn bij het kampvuur.
Ik verwende westerling wil me natuurlijk douchen na de sauna, helaas vinden de Finnen dit niet nodig in de natuur dus voor mij geen sauna die avond…! In plaats daarvan zijn Roel, Eline en ik een bootje gaan varen bij maanlicht! Savonds nog een tijd met zijn allen bij het kampvuur gezeten, marshmallows gemaakt en toen gaan slapen.

Volgende ochtend stond er al een ontbijt op ons te wachten. Helaas hebben we de tweede dag ook niet erg ver gelopen (dit werd het 2e hiking weekend dan ook goed ingehaald!) maar het uitzicht daarin tegen was echt mooi! Daarna hebben we nog met de hele groep broodjes gebakken bij het kampvuur en was het helaas alweer tijd om naar huis te gaan!

De tweede hiking bestond uit een tripje hier in de buurt. We zijn naar een groot bos gefietst (bijna 15 km opwaarts….opwaarts…opwaarts!!! grrrr) daar stonden een aantal laavu’s. Een laavu is een typisch Fins hutje. Meestal wordt dit gebruikt in de zomer door mensen die tochten maken. Maar wij.…gek als we zijn, wilden een laavu natuurlijk zelf mee maken nu het nog kan! Het ‘vriest’ nu nog niet zo heel erg snachts! Dus de perfecte tijd om in een laavu te slapen! Hmm…

Toen we aankwamen eerst maar een vuurtje gemaakt, je bezit namelijk niks in een laavu, geen stroom, geen water, geen licht… dus een vuurtje is hartelijk welkom! Na dit gedaan te hebben zijn we begonnen aan ons avond eten! Heel primitief! Omstebeurt een pakje noodles er in doen en in groepjes eten! Na ons heuse hoofdgerecht was er tijd voor ons nagerecht! Marshmallows op zijn Amerikaans! Recept voor de liefhebbers:
- pak 2 biscuitjes
- pak chocola en leg dit er op
- maak de marshmallows
- doe ze op het chocolade
- laat het smelten
- eet het op! Mmmmmm
Hierna was het bedtijd. Helaas kon je niet met zijn alle gaan slapen. Vanwege de kou moest het vuur aanblijven dus dat betekende dat er ieder uur iemand op moest zijn! Shift’s verdeelt en gaan slapen in de kou…. bikkelen!

Volgende ochtend een route gelopen van ongeveer 18 km. Was ook wel genoeg met die zware tassen! Bij een andere laavu op de weg gestopt om daar nog een vuurtje te maken en middag te eten! Was een mooi vuurtje, vuurtje blussen was nog leuker, rook, boel rook gna….

And in the evening there was another M building party! Yes!
Erg geslaagd weer! In eerste instantie niet zo veel zin om te gaan… (huh?! Ik niet zin om naar een feest te gaan? Denk toch echt dat ik hier af en toe van de schone lucht begin te ijlen!) Uiteindelijk toch maar gegaan met me zere spiertjes! Had na de hiking echt het gevoel dat mijn benen in een hoek van 90 graden bleven staan, maar deze ‘nutteloze’ informatie even terzijde!

Had deze avond ook een nieuwe missie. Die ik even moet delen, misschien weten jullie nog wel nieuwe leuke toevoegingen aan mijn lijstje haha! Maar mijn missie was: alle niet Nederlands sprekende personen Nederlands leren! Hoorde laatst van Sietske dat haar tutor kon zeggen: ‘ik hou van koeien!’ Hoe grappig is dat! Dus ik op missie! Heb iedereen zoveel mogelijk aangeleerd! Hieronder een greep uit mijn repertoire!
• Ik draag graag klompen
• Ik vind molens leuk
• Tulpen zijn mooi
• Ik hou van koeien
Maar de leukste zin blijft toch ‘beschuit met hagelslag’. Dit is namelijk een onmogelijke opgaven voor buitenlanders vanwege de uitspraak (kwamen we laatst bij de freshmens party achter!) Oké, ik geef het toe misschien heb ik een raar gevoel voor humor maar ik heb me met mijn oer Hollandse zinnetjes in ieder geval enige tijd vermaakt!

Verder nog wat school sores! helaas heb ik ondervonden dat mijn hersenen maar een beperkte capaciteit hebben. Enthousiast als ik ben begonnen aan jawel 47 studiepunten in 1 semester…..tja, dat krijg je nu eenmaal als je het studeren zo leuk vind haha! Nee, ik kon hier echt niet kiezen! Zoveel leuke, bruikbare en interessante vakken! Maar uiteindelijk toch besloten dat ik mijn hersenen niet wil laten overkoken en Spaans maar laten vallen tot mijn grote spijt. Nu heb ik nog ‘maar’ 42 ETC (moet er minimaal 30 halen voor mijn minor). Komende weken staat dus in het teken van de testfase…. Gaat het lukken of niet?! Misschien toch maar wat vaker een drankje laten staan, schijnt namelijk ook de hersenen aan te tasten!

Liefs!

  • 06 Oktober 2010 - 06:49

    Sietske:

    Hihi dat van die zinnetjes heb ik helemaal niet meegekregen! Grappig :P

  • 06 Oktober 2010 - 07:14

    Annelies:

    hey nicht, hier in Italie krijg je ook studie punten voor buitenschoolse activiteiten, zou maar een navragen of dat daar ook zo is want dan heb je de eerste 20 punten al binnen!! leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt in het kouwe land! groetjes uit het warme Italie!!!

  • 06 Oktober 2010 - 13:57

    Irma:

    Zo hiker!
    Je maakt zo wat mee in je leven,barre tochten,zere spiertjes,krakende hersens!
    Meid wat heb je toch een leuk leven!Ga jij je test fase maar in en houdt de familie eer hoog! dikke kus

  • 06 Oktober 2010 - 14:11

    Sillie:

    he stoere chick gaat goed he zo te zien:P:D heel goed van jou dat je ondanks je afkick verschijnselen van alcohol en party's nog in staat bent om 2 hikingtochten te doen en om serieus engels te kunnen praten:D me is very proud of you!!!!
    see you over two weeks:D

    dikke kus je dinnetje

  • 06 Oktober 2010 - 15:25

    Opa En Oma:

    Lieve Jeanine,
    Wat een belevenissen. Wij weten wel dat we een stoere kleindochter hebben, maar jij bent niet bij te benen. Meid geniet er lekker van! Die foto’s!! opa had zo mee willen sjouwen (zonder die rugzak) wat een prachtige natuur. En die punten dan???? Ook dat zal jou wel weer lukken! Wij zijn net terug van Italië, het was daar heeeerlijk warm,ha, ha. Fijn dat het goed gaat. Hartelijke groeten aan die lieve vrienden en vriendinnen daar. Veel liefs van ons X X

  • 06 Oktober 2010 - 16:58

    Susette:

    Klinkt ondanks de kou toch wel jaloers makend.
    Maar een tip: je marshmallow tussen twee chocoladebiscuitjes is ook erg lekker en een stukje makkelijker.

  • 07 Oktober 2010 - 08:55

    Roos Wolfs:

    Winterse ervaringen en veel gezelligheid. Fijn dat het zo goed bevalt.
    Heb je nog energie en tijd om te studeren? Je neemt veel hooi op je vork. Zorg in ieder geval dat je de vakken van je Learning Agreement haalt. Pik daarnaast maar van alles mee, maar stel prioriteiten.

    He, he echt en docent...die Roos
    Maar ja....GENIET ze.

  • 27 Oktober 2010 - 18:48

    Carmen:

    Leuke fotos!! En een leuk verhaal!:D wanneer komt je volgende verhaal?

    Liefs!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Jeanine

Actief sinds 12 Mei 2010
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 63017

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2011 - 18 Maart 2012

Reizen door Europa

15 Augustus 2010 - 22 December 2010

Studeren in Finland!

Landen bezocht: