Ja! Er zijn pepernoten gearriveerd in Finland! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu Ja! Er zijn pepernoten gearriveerd in Finland! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu

Ja! Er zijn pepernoten gearriveerd in Finland!

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

17 September 2010 | Finland, Jyväskylä

O, jeej! Het is pas half september en de Hollandse pepernotenverslaving heeft mij in Finland, `het land van de Kerstman!` ook al bereikt! Om conflicten met de Kerstman in dit land te voorkomen, heb ik de pepernoten maar direct laten “verdampen". Ben zo blij dat ik dankzij de Kerstman kan zondigen! Ben overigens nog blijer dat ik het op deze manier goed kan praten!

Oma, bedankt voor de lekkere pepernoten!

Deze maand hebben niet alleen de pepernoten mij bereikt maar mama ook! Na een lange reis kwam ze vrijdag avond aan in Jyväskylä om het weekend met mij door te brengen en om me een klein beetje te bevoorraden met Kruidvat schuim en Andrelon krul control crème (haha Etos, DA, Lóreal, schwarzkopf en wella! ;)) zonder deze producten is mijn haar gewoon totaal hulpeloos. Most of all heeft mams ook nog een andere laptop meegenomen waar ik wel internet op aan kan sluiten en mijn warme truien voor de winter!

Vijdag avond hebben we eten gemaakt een eindje gewandeld en na een filmpje gaan slapen. Zaterdag heb ik mams natuurlijk de ‘hotspots’ van Jyväskylä laten zien, wat er hier dan ook te zien valt ;) De zaterdag hebben we dan ook grotendeels besteed in het centrum om mams van alles te laten zien waar ik op dit moment leef. S’avonds hebben we lekker eten gemaakt en een filmpje gekeken en zondag ochtend nog samen ontbeten en daarna was het al weer tijd om naar huis te gaan. Het was een kort weekend maar vond het in ieder geval erg gezellig dat ze er een weekendje was!

Ook heb ik al een flink aantal feesten gehad deze maand! Het begon met een opening picknick, wat voornamelijk koud was, tja, het is en blijft Finland en het word hier steeds kouder en kouder! Die avond hadden we nog een semester opening party.

Daarna was er een party in het M gebouw. Wat een gezelligheid is dat! Voor een impressie zie het filmpje en tja, mijn hoofd…. Tja, dat is nu eenmaal mijn hoofd! Maar misschien voor de beeldvorming van de lezers, het M gebouw is een gebouw met appartementen voor studenten (ongeveer zo’n zelfde appartementencomplex als waar ik leef) De meeste deuren in dat gebouw gaan die avond dan open en iedereen is vrij om daar naar binnen te lopen en een feestje te maken. Het was in ieder geval erg gezellig en mijn eerste feest in het M gebouw zal ook niet mijn laatste zijn!

De dag daarna hebben we met een hele groep een picknick gehouden bij het meertje dat vlak bij onze appartementen ligt. Eline en ik hebben toen onze zwemkunsten met het koude weer en het nog koudere water even getoond! Roel vond dit ook wel een goed plan dus die heeft zich er ook nog aan gewaagd! :… we zijn wel tot de conclusie gekomen dat het koud, maar dan ook echt koud was! Hebben na onze actie maar even een lekkere warme douche gepakt om weer warm te worden!

Een paar dagen daarna was er een Kick off party in de club; Night. Ik heb daar voor het eerst in mijn leven gedurende een paar minuten, oké… paar kwartier…na vooruit toch zeker wel een dik uur bij het karaoke gedeelte gestaan….. Voor alle veiligheid en de bescherming van de mensen om mij heen heb ik die avond maar niks gezongen! ;)

Gisteren was er een Freshmens party. Met alle 1e jaars en alle nieuwe exchange studenten. Overdag zijn we in groepen verdeeld, met onze groep ‘ The pie-rat party’ hebben we verschillende opdrachten door heel Jyväskylä uit moeten voeren. Dit al piraat zijnde! Erg leuk, er liepen behoorlijk wat piraten door Jyväskylä gisteren! S’avonds werd de dag afgesloten met een after party at Night.

Verder heb ik deze week ondervonden dat de Finnen er ook wat van kunnen…..Huiswerkgekte heerst op dit moment!

Volgend weekend staat er een Wild Hiking trip gepland! Heb hier echt heel erg veel zin in! Eindelijk eens is een weekend in de Finse natuur doorbrengen! Hopelijk gaat het niet te koud worden, want we gaan namelijk in een tentje slapen…brrrr!

Verder komen Sil en Sjouk nog richting Finland, van 21 tot 24 oktober! Erg gezellig!

Groetjes!



  • 18 September 2010 - 07:19

    Margriet:

    Ha meiske, Was idd super gezellig bij je. Ben blij dat ik nu weet hoe je leeft, woont en met wie je allemaal omgaat. Welliswaar nog maar een klein beetje gezien maar dat komt een volgende keer wel weer. Weet nu ook welke bulten jij moet trotseren om op je mountainbikeje op school te komen hahaha, goed voor je conditie :)! Geniet en vergeet ook af en toe niet te leren! XXX mams

  • 18 September 2010 - 07:36

    Annelies:

    uhhh ging jij daar nu naar toe om wat te leren??? onee om nieuwe ervaring op te doen! nou volgens mij lukt je dat prima. Goed om te horen nicht dat je het zo naar je zin hebt.
    Een zonnige groet uit Italie (temp 27° zwembadwater 25° !!! ha ha verschil moet er zijn he)

    Opa en oma zijn hier nu en natuurlijk moet ik je de hartelijke groeten doen van hun. Ze vinden het erg fijn om te horen dat jij het zo naar je zin hebt. Opa en oma hebben het hier trouwens ook naar hun zin hoor. Opa is continu in de schuur (wilt hij zelf) en oma in de tuin. Je snapt het al ik kan gewoon twee weken op mijn kont zitten Heerlijk als je ouders komen!!!! ciao nicht tot later xxxx Annelies

  • 18 September 2010 - 08:42

    Astrid:

    Zo te zien vermaak jij je daar prima :)! Klinkt als een gezellige bedoeling daar.

    Nog heel veel plezier :D!

    Liefs en een zonnige groet vanuit Nederland (waar het vandaag erg lekker weer is)!

  • 19 September 2010 - 17:12

    Joost:

    He nichie,

    Je hept het daar helaaml top zie ik wel. Heel knap hoor dat je zo keihard aan het studeren bent en je totaal niet laat afleiden door andere dingen. Je moet echter niet overdrijven hoor, je mag gerust een keertje uitgaan.....

    Greetz

    Joost

  • 20 September 2010 - 15:31

    Sjoukje:

    Heej blij!

    Jij hebt het erg na je zin :D gelukkig maar :D nu al wel een x aangeschoten geweest? hihi

    Tot de 21ste!

    xxx

  • 20 September 2010 - 15:35

    Jeanine:

    haha, ik zal de volgende keer een blog over m'n studie schrijven!? Dan laat ik de feestjes achterwege ;)

    Maaruhm, ik ben buiten de feestjes om zeker wel aan het studeren! ik ga zo mijn best doen dat ik allemaal 5en ga halen! (is een 10 hier ;))

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Jeanine

Actief sinds 12 Mei 2010
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 63021

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2011 - 18 Maart 2012

Reizen door Europa

15 Augustus 2010 - 22 December 2010

Studeren in Finland!

Landen bezocht: