Gegevens en indrukken... - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu Gegevens en indrukken... - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu

Gegevens en indrukken...

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

31 Augustus 2010 | Finland, Jyväskylä

Moi!

Hieronder mijn nieuwe Finse nummer, daar ben ik beter op bereikbaar dan op mijn Nederlandse nummer (die bestaat overigens nog wel, maar heb hem niet de hele dag bij me)

Telefoonnummer
+358404433228

Mijn nieuwe adres in Jyvaskyla;
Loukkukorventie 6A 24/a
40640 Jyväskylä
Finland

Aangezien ik op waarbenjij.nu beperkt foto’s kan plaatsen heb ik op mijnalbum.nl nog een aantal foto’s toegevoegd, mocht je het leuk vinden om te kijken hieronder staan de volgende links;

Afscheid en vlucht;
http://www.mijnalbum.nl/Album=8SRAHUVE

Helsinki;
http://www.mijnalbum.nl/Album=QBCKF7E4

Jyväskylä;
http://www.mijnalbum.nl/Album=WYAY6QXI

Mijn eerste weken in Jyväskylä zijn gepasseerd en ben nu al heel wat indrukken wijzer geworden. Dan wel niet op intelligentie gebied, maar wel op het gebied van de Finse kroegen, cultuur en de gezelligheid onder alle exchange studenten.

Zo moet ik schijnbaar nog erg wennen aan het Finse kroeg gebeuren, ik ben namelijk de eerste stapavond de Finse kroeg uitgezet. Natuurlijk vond ik dit totaal onrechtvaardig de kroeg genaamd Shakers was namelijk voor 18 jaar en ouder. Ik was mijn ID vergeten ‘moet nu in herhaling vallen…stomme, stomme Jeanine’ en wilde natuurlijk wel naar binnen, helemaal omdat ik vond dat die beste kleerkast wel kon zien dat ik geen 17 meer ben!

Helaas nam kleerkast geen genoegen met dit feit. Uiteindelijk zelf maar het feit geslikt dat ik de kroeg niet in kom. Ben toen met Eline naar Butterfly gegaan, maar het feit dat ik de Shakers niet in mocht bleef natuurlijk knagen dus vol goede moed begonnen aan binnenkom poging 2. Roel die dacht ons even te helpen met poging 2. Enige druk heeft hij uitgeoefend op de uitsmijter, maar het mocht natuurlijk niet baten. Kleerkast wilde even laten zien wie de grote baas was. Helaas bezit ik die eigenschap ook en nam ik met dit antwoord ook geen genoegen. Gevolg, een poging 3…..

We zijn vervolgens onder de touwen doorgekropen en op het terras van Shakers gaan zitten (wat kleerkast uiteraard al lang in de gaten had, maar het goede nieuws voor kleerkast was dat ik hem ook in de gaten had). Kleerkast accepteerde dat we op zijn terras zaten dus begonnen aan poging 4, het binnen komen van de kroeg. Tja gewoon op de makkelijkere manier, niet meer langs kleerkast maar gewoon door de zijdeur naar binnen shaken. Nou moet ik zeggen, ik heb nog nooit een uitsmijter zo snel door de mensenmenigte heen zien schieten om vervolgens zijn vinger bij Roel in de borst te prikken en ons 3en verklaarde YOU, YOU, and YOU!! OUT!!!! *slik*

Toen ons maar ergens anders vermaakt in plaats van bij Shakers en tegen 3 uur toen het feestje daar afgelopen zou zijn, buiten, in de kou, recalcitrant, voor de ramen van Shakers, op de anderen gewacht…..

Oh ja, kou! Het kwik begint al gevaarlijk te dalen snachts… brrrr

Wat betreft de cultuur, de Finse mensen zijn erg introvert, praten amper maar komen pas los als ze dronken zijn.Ook ben ik over het fenomeen zebrapad in Finland ook nog niet uit, ze zetten er een stoplicht voor en schijnbaar als die groen is mag je doorrijden, waarom maken ze hier dan zebrapaden!?!?

Hoorde trouwens laatst ook nog een leuk verhaal over de introverte Fin. Deze mensen komen niet langs je zitten in de bus, ze gaan dan liever staan. Maar zodra alle staanplaatsen vol zijn komen ze pas langs je zitten. We hebben van een Finse student gehoord dat dit normaal is en als mensen wel gelijk langs je komen zitten zullen ze geheid dronken, gestoord of buitenlander zijn. Maar verder heb ik als extrovert persoon geen moeilijkheden in dit land…

Verder is ook mijn eerste les in het Engels gepasseerd. Ik moet zeggen dat het volgen van de lessen wel te doen was. Alleen mezelf duidelijk maken in de klas en het lezen van de bijbehorende teksten bracht iets meer problemen op.. maar daar zal ik me vast ook wel doorheen worstelen.

Verder is er hier iedere avond wel wat te doen, eten met zijn allen, de stad in om te stappen, verjaardagen die voorbij komen of gewoon ergens in een appartement gezellig wat drinken. Het is hier allemaal erg gezellig. Maar ik moet nu toch echt even aan het schoolleven en de lessen in de Engelse taal gaan wennen, daarvoor zit ik hier tenslotte!

Trouwens erg leuk om al jullie reacties te lezen! Ik probeer om de meeste terug te mailen, kan ik gelijk horen hoe het bij jullie is!

Liefs Jeanine

  • 31 Augustus 2010 - 18:47

    Sjoukje:

    blij,

    Je links van de fotos doen het niet... :(

    Mare zeebra paden met stoplichten ervoor?! das vreemd idd haha

    Ma school voor jouw dus ook al begonnen? ik heb net 2 instaptoetsen voor rekenen gemaakt... DRAMA.... heb ik echt slecht gemaakt en ik wilde daar vrijstelling voor vrage:$ dat kan ik dus wel helemaal vergeten! :(

    Nou meid hopelijk gaat het met jou met engels beter daar!

    Succes en veel plezier

    xxx
    Sjoukje

  • 01 September 2010 - 08:31

    Irma:

    wat ben jij een donder zeg!Mijn schatige nichtje!Nou hier is iedereen al bijna 3weken druk aan het werk en aan de studie.Tim is gestart met zijn examen jaar Havo en Sten en Tess zitten in groep7 en hebben al dik huiswerk.Ze krijgen zelfs al Engels leuk hoor ,vinden ze helemaal geweldig.Dus jij nu ook maar eens flink aan de studie!Doe je best dikke kus Irm xx

  • 01 September 2010 - 10:10

    Jeanine Blij:

    @ Irma - aah, jullie zijn dus al een paar weken druk bezig! wens tim tessa en sten maar succes! en ik zal hier ook maar eens beginnen :)

    @ Sjoukje - die laatste letters moet je ook mee pakken he? volges mij moet het dan wel werken! :)

  • 01 September 2010 - 12:30

    Margriet:

    ha lieverd. Zo te horen is je gedrag niet veranderd ten opzichte van je nederlandse gedrag hahaha nog even koppig! Ken je grenzen! Wij hebben het super hier in Italie op een kleine motorpech met de auto na. Is gisteren weggesleept door de anwb. wel stoer hoor achter op zo`n grote anwb wagen met onze bescheiden hyundai :). Moet een klein onderdeeltje besteld worden en hopelijk is ie vanavond weer klaar. Vandaag dus een veplichte rustdag aan het zwembad tussen de bergen in. Niet echt een straf hoor bij 26 graden en stark blauwe lucht. We bellen eind van de week weer om te horen hoeveel intelligentie je al naar binnen gestampt hebt op school en of je al heimwee hebt naar ons hahaha. Dikke kus vanuit een zonnig Italie paps en mams xxxx

  • 01 September 2010 - 12:45

    Margriet:

    Hoi meis. Fijn dat je je fotos geplaatst hebt. Krijgen nu ook een beetje beeld wat je doet en waar je uithangt. xxx

  • 02 September 2010 - 05:31

    Ursje:

    feestbeest ik ga meeeeeeee stappen hahahahaha ik heb erg veeldorst als ik het zo lees hihi have fun meissss xxx dikke knufff vanuit zevenaar

  • 03 September 2010 - 09:33

    Aanstaande Bruid:P:

    jeanine jeanine jeanine jeanine en nog eens jeanine WAT SPPOK JIJ ALLEMAAL UIT DAAR?!?! zou je die finnen nog even in de waan willen laten tot wij geweest zijn dat hollanders nog enigszins wel deugen en totaal niet eigenwijs dan wel super mensvriendelijk zijn!!!!!!!!!!!!:P:P;);)

    kin dik had je wel willen zien lijkt wel een beetje op die actie in de aspen toen dat jong ipv kleerkast niet achter je aan kwam maar gillend wegrende als je in aantocht was:P:P FINLAND MEET JEANINE BLIJ JOEHOE duss los van je idiote gedragingen en enigzins bijsporgiheid voer je dus toch nog wel wat uit:D altijd fijn om te horen natuurlijk nou ik heb je nr genoteerd hoor nou kank je gaan stalken als een idiotski:) nou meid studie ze Dikke kuss sillie

  • 03 September 2010 - 09:38

    Sillie:

    je moet de foto's wel draaien blij:P

  • 05 September 2010 - 13:15

    Carmen:

    Hoi Hoi!!

    Wat een leuk verhaal weer! Je houdt je wel aan de afspraak! :P haha! Maar het kan ook niet anders dat mevrouw Blij weer de kroeg wordt uitgezet:P haha mafkind! ik hoor al wel dat jij je flink vermaakt!
    Wat een mooie fotos zeg, je hebt een leuke kamer/appartement. Ziet er allemaal gaaf uit! Zijn de lessen ook een beetje leuk?
    Leuke mensen daar?

    Liefs!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Jeanine

Actief sinds 12 Mei 2010
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 63019

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2011 - 18 Maart 2012

Reizen door Europa

15 Augustus 2010 - 22 December 2010

Studeren in Finland!

Landen bezocht: