Mijn rendier rijbewijs is binnen! - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu Mijn rendier rijbewijs is binnen! - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu

Mijn rendier rijbewijs is binnen!

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

20 December 2010 | Finland, Rovaniemi

Hoi lieve allemaal!

Mijn laatste blog vanuit het koude Finland! Woensdag avond vertrekt mijn vliegtuig namelijk richting Nederland en kom om 19.30 op Schiphol aan… dan zit het er helaas op! (Tenminste als alles goed gaat en mijn vlucht geen vertraging heeft!)

Maar voordat het zo ver is zal ik eerst nog even mijn laatste belevenissen op mijn blog plaatsen! Na het bezoek van papa, Noor en Betty wat erg gezellig was! Ben ik met de meeste exchange studenten naar Lapland vertrokken! Ik hoorde er al wel het een en ander over voordat ik ging…maar het is echt winter wonderland! Zo mooi! En inderdaad ook vroeg donker daar!

We zijn Snachts vertrokken met de bus richting Rovaniemie, een plaatsje in het noorden van Finland. In Rovaniemie zelf zijn we niet zo lang gebleven, we hadden even tijd om te ontbijten en om wat rond te lopen. Daarna weer in de bus gestapt om naar het Arktikum museum te gaan. Ging voornamelijk over Lapland, noordenlicht en de natuur, wel interessant om een keer te zien! Die dag nog wel volle hoop om het noorderlicht te zien! Leek me zo mooi! Helmaal toen ik de plaatjes ed. in het Artikum museum gezien had. Helaas hebben we niet het geluk gehad het noordenlicht te mogen zien…Onderweg zijn we nog gestopt bij Santa Claus village. Jaja, de Kerstman bestaat haha! Erg leuk om daar rond te lopen, winkeltjes te kijken en wat te drinken. Natuurlijk ook nog even de Kerstman zien en er mee op de foto! (3 foto’s 50 euro…whaaattt?!?!)

Die avond zijn we aangekomen in onze huisjes, waar we gelijk de sauna aangezet hebben! De volgende dag was het tijd voor cross country skiing (langlaufen) wat een pokke sport is dat zeg! de instructeur vertelde dat het vooral om balans ging…..nja, balans heb ik dus schijnbaar niet! En het mag dan wel koud zijn in Lapland maar mijn shirt kon ik uitwringen aan het einde van de track…geen succes dus…ga liever heuveltje af met downhill skiing!
Daarna snowshoeing gedaan. Dan krijg je een soort van tennisracket systeem onder je schoen gebonden en wandelen maar! Zijn naar de top van de berg gelopen en konden de zonsondergang aanschouwen was echt een super mooie tocht! Daarna was het tijd voor de smoked sauna en zwemmen in ijswater! Eerst even flink opwarmen in de sauna en daarna het ijswater in! Yeaahh :)

De volgende dag was het tijd voor de Husky Safari! Samen met Dominique zat ik in een slee. Wat ik echt tof vond was dat we zelf de slee mochten besturen met onze overactieve husky honden! Als een malle hebben ze gerend! Helaas konden we niet harder omdat onze voorganger vechtende husky honden had! Lieve husky hondjes hoor ;) Deze Husky trip ging echt veel te snel voorbij! Daarna hadden we een vrije middag. Ik heb toen besloten om te gaan skiën! Wat erg jammer was dat het zo vroeg donker werd! Had je niet echt een uitzicht op de heuvel! Maar dat mocht de pret niet drukken! Alle heuvels heb ik gezien en toen we daar mee klaar waren hebbe we onze eigen route uitgestippeld..off piste in het donker gna….

De 3e dag was het tijd voor Noorwegen, we moesten 5 uur heen en 5 uur terug in de bus zitten een hele trip om 1 uur in Noorwegen te zijn en in de Arctic ocean te zwemmen! Maar nu ik eenmaal in lapland was moest ik toch wel even mee gaan van mezelf! Na een paar stops met onder andere een waterval zijn we aangekomen in Bugoynes (Noorwegen) eerst even het stadje verkend en daarna was het echt tijd om te gaan ‘zwemmen’! koud!! Zwemmen was het dan ook niet echt te noemen!

Savonds was er nog een Farewell party in een hutje bij de ski pieste, de Santa Claus kwam ook nog even zijn gezicht laten zien en iedereen een cadeautje brengen! Was erg gezellig die avond!

Helaas wat het de volgende dag alweer tijd om te gaan! Maar we hebben eerst nog een stop gemaakt bij de Reindeer farm. Mochten hetzelfde als bij de Husky de reindeer zelf rijden! Onze was alleen niet vooruit te branden haha :). Ben ook erg blij dat ik uit lapland vertrok met een rendierrijbewijs! Ik bedoel maar, altijd nuttig… misschien werkt het met koeien in Nederland ook wel!
(staat hieronder een filmpje van Lapland... krijg hem alleen op een of andere manier niet helemaal op de site! dus nu maar een half filmpje over Lapland!)

De laatste weken hier in Jyväskylä hebben bestaan uit mijn assignments inleveren, afscheid nemen en alles regelen voor mijn eigen vertrek, gelukkig ga ik dinsdag (dat is de laatste dag dan ik in Finland ben) nog skiën bij de plaatselijke Jyväskylä heuvel!

Nu zijn de meeste spullen gepakt, het zit er bijna op…wat ga ik het missen hier, de mensen, de gezelligheid en de mooie reizen die ik gemaakt heb!
Maar het fijne is dat alles wat ik mis in Nederland ook weer ga zien! Op naar het warme Nederland!

Tot snel allemaal!
Dag Finland!


  • 20 December 2010 - 10:13

    Elise:

    Lieve schat!
    Wat schandalig hoe weinig aandacht ik aan jou heb besteed, betekent niet dat ik je niet gemist heb!!! Heb het gewoon te druk gehad :$
    Maar wat fijn dat je weer bijna terug bent lekker de kerst in Nederland!
    Succes met alles regelen en ik wil je heel snel weer zien in Nijmegen!!!!
    Liefs

  • 20 December 2010 - 16:45

    Margriet:

    Ooooh was ik nog maar jong dan ging ik dat ook allemaal doen. Lieverd wat heb jij genoten daar en wat gaat je moeder genieten als je weer thuis bent hahaha :)
    Tot woensdag!!! XX

  • 20 December 2010 - 17:43

    Opa En Oma:

    We kijken naar je uit Jeanine.
    Oma zit te rillen bij die foto's van jou.
    Goede reis. liefs van ons XXX

  • 21 December 2010 - 18:37

    Irma:

    lieve nicht! wat hebben we genoten van je verhalen meid.Morgen een hele goeie reis ,zonder vertraging hoop ik want het is hier ook winter.Tot zaterdag dan zien we je gezellig weer dikke kus xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Rovaniemi

Jeanine

Actief sinds 12 Mei 2010
Verslag gelezen: 535
Totaal aantal bezoekers 63015

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2011 - 18 Maart 2012

Reizen door Europa

15 Augustus 2010 - 22 December 2010

Studeren in Finland!

Landen bezocht: