Van Helsinki naar Jyväskylä - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu Van Helsinki naar Jyväskylä - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeanine Blij - WaarBenJij.nu

Van Helsinki naar Jyväskylä

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

22 Augustus 2010 | Finland, Jyväskylä

Wist je dat....

* Sietske er na één dag al achter was dat het maar goed was dat ik niet al mijn rommel uit Nederland mee heb kunnen nemen….
* Bijna alles hier (Helsinki) ook in het Zweeds wordt vermeld?!
* We 7 Engelse boeken hebben gekocht, om alvast de nerd uit te hangen.
* Één boek genaamd; “Does my bum loog big in this?”. Waarop een lieftallige menneer het nodig vond om naar mijn achterwerk te kijken en vriendelijk te lachen (lees; nog net geen uitlachen) en mij van het feit verzekerde dat dit niet het geval was. Uuhh tja…..
* Ik na 2 dagen al een aardig woordje fins spreek; moi kiitos (hallo dank u) ik boek hier met sprongen vooruitgang…
* Wij tot de conclusie gekomen zijn dat dronken worden in Finland er niet in zit….
* Je niet op woensdag avond in Helsinki moet proberen te gaan stappen.
* Ik mijn eerste ruzie hier al heb gehad en jazeker, met mijn bed! Matras is zo dik als de lengte van je pink, mijn voeten steken er in de lengte bijna overheen en ik heb al ontdekt dat er heerlijke harde randen aan dit bed zitten. Hoppa, slaap lekker!
* Je hier in het restaurant niet zomaar mag gaan zitten maar moet wachten op de ober die je dan wel ‘niet’ vriendelijk naar je plek verwijst.
* Je nooit een survival kit ter waarde van 75 euro moet kopen, je kan je geld beter storten op giro;’red de bosaap oid’
* Hollands als ik ben, ik hier een fiets gekocht heb!
* De vierdaagsefeesten zich voorzetten in Finland, jazeker een trein vol militairen! Luck is on my side!

Helsinki dag 1;
Sietske is savonds aangekomen, we hadden verschrikkelijk honger, zijn uit eten geweest vlak bij een restaurantje hier in de buurt. Daarna Helsinki by night tour gedaan, pakte toevallig zo uit, want verdwaald waren wij uiteraard niet. Vervolgens bij butterfly, de stamkroeg van de plaatselijke 16 jarigen, wat gedronken en beiden die avond als een blok in slaap gevallen.

Helsinki dag 2;
Ooo dat ontbijt hier! Mmmm jetz geht loss! Tonnetje rond ben ik begonnen aan mijn culturele toer door Helsinki. We begonnen onze tour met het opzoeken van de Helsinki Kathedraal. Het zal je verbazen of niet maar we konden hem niet vinden. We hebben toen maar de beslissing genomen om iemand achterna te lopen die zelf ook met een kaart aan het wandelen was! En jawel…via het Esplande park kwamen we bij een kathedraal uit, genaamd Uspenski. Ik zal de culturele verhalen achter deze kathedralen achterwege laten, maar persoonlijk vond ik 2 kathedralen op één dag voldoende. Zijn daarna doorgelopen naar een haventje en uiteraard, wat doe je als je vrouw bent en in Helsinki bent?! Wezen shoppen!
Savonds uit eten geweest, dit keer en wat minder succes. Ik wist niet wat een ‘Plienie’ oid was. Dus zo nieuwsgierig als ik ben maar even bestellen. Bleek een misselijk makend dik pannekoekje te zijn. Daarna wat gedronken bij de bierbar. Erg leuk als je beide geen bier lust! Dapper als we zijn zijn we aan de cider geslagen!

Helsinki dag 3;
Vandaag maar een 'rust dag' ingelast, tja wij worden ook een dagje ouder.... Rond het avond eten zijn we toch maar iets gaan ondernemen. We zijn eerst aan een meertje gaan zitten waar sietske haar hele hebben en houwen in het water gooide, thank god dat het alleen maar haar credit card, pinpas en auto rijbewijs waren en niet haar camera (wat bij siets ook nog een mogelijkheid had kunnen zijn) want die was letterlijk verzopen. Om haar bezittingen weer terug te halen moest ze het gore meertje in, na 5 minuten er lekker in te hebben gepoedeld heeft ze gelukkig haar passen weer terug gevonden en gingen we uit eten bij de Mexicaan, wat een daverend succes was na de 'plienie'.

Daarna naar de Arctic ice bar geweest, om alvast een voorproefje te nemen op de koude winters hier. We hebben wel gelachen maar eigenlijk was het niet meer dan een vriezer waar je instapte van -5. Toen mijn voeten bevriezingsverschijnselen begonnen te vertonen, aanrader: trek geen slippers aan als je naar een ice bar gaat, hebben we besloten om het nachtleven van Helsinki te gaan ontdekken. We hadden 3 Finse mannen ontmoet waar we wat mee waren drinken bij een heel leuk tentje. Ze vroegen of we nog met ze mee wilden stappen. Natuurlijk, in de veronderstelling dat zij de beste plaatsen wel zouden weten omdat deze jongens zich bevinden in het dj wereldje. Met 2 van hen nog wezen ‘stappen’. Maar eigenlijk brachten ze ons naar *alvast excuses voor mijn taalgebruik* vet verrotte kroegen! Zelf werd ik een beetje moe van ze, ik heb nog nooit iemand zo veel horen praten over zichzelf en dan ook nog in het engels (waar mijn hoofd hier af en toe toch al van begint te tollen) ik heb dus maar de knikstand op mij hoofd ingeschakeld en mijn mond op praatstand ‘uhhum’ en zo de avond een beetje uitgezeten.

Helsinki/Jyväskylä dag 4;
Vandaag onze vertrekdag! Sochtends nog genoten van het ontbijt en smiddags naar een leuk meertje in de omgeving geweest waar we lekker in de zon hebben gelegen en liggen lezen. Daarna de trein gepakt naar Jyväskylä. Daar zijn we opgehaald door onze tutoren en naar onze kamers gebracht. Het is hier echt zo verschrikkelijk netjes allemaal! Maar buiten dat is er niks, maar dan ook echt helemaal niks! Dus heb ik de survival kit maar gekocht voor 75 euro. Wat een verschrikking is dat, een bij elkaar geraapt zooitje van beddengoed, kussen, handdoek en een mok van een of ander wegrestaurant, heb het hele zooitje eerst in de wasmachine gegooid om het te ontsmetten (uiteraard met uitzondering van de mok)... Beetje jammer maar ach…Savonds nog zitten kletsen met mijn nieuwe huisgenootje, een meisje uit Polen, een jongen die zij die middag had ontmoet uit Slowakije en Siets. Daarna maar lekker gaan slapen.

Jyvaskyla;
Vandaag door onze tutoren een rondleiding gekregen op school en in de stad. Alle nodige zaken zijn nu bijna geregeld. Savonds toch maar tot de conclusie gekomen dat we maar wat potten en pannen moesten kopen. Gelukkig hebben ze een lidl dus we kwamen met zijn 4en (meisje uit Polen en jongen uit Slowakije) bepakt en bezakt vandaan! Savonds met zijn alle gegeten en nog een drankje gedaan. De volgende ochtend "fanatiek als ik ben" gaan hardlopen om de omgeving te verkennen, uiteraard weer veel te ver geweest, domme domme Jeanine. Maar goed, Smiddags met zijn 4tjes poolse meisje, jonge uit slowakije en siets en ik a.k.a the two dutchies or the netherladies (vond die ook wel een grappige naam) naar een groot meer hier in de omgeving gelopen.

Tot nu toe vermaak ik mij hier dus nog prima, erg aardige mensen, mooie omgeving en kamer en wat ik hier tot nu toe heb gezien, maakt dat ik hier voorlopig nog niet weg wil (gelukkig want ik moet nog een paar maanden!)

Groetjes!xx

  • 22 Augustus 2010 - 13:48

    Carmen:

    Jean!

    Zoals ik al lees vermaak je je prima! Ziet er gaaf uit zeg die foto's!:D Vet mooi!
    En top dat je je blog bijhoud:P haha!
    Heel veel plezier nog!

    Liefs Carmen

  • 22 Augustus 2010 - 14:12

    Annelies:

    Gaat wel lekker daar zo te horen.
    dikke kus uit Italie xxxx

  • 22 Augustus 2010 - 15:06

    Lianne:

    Leuk om te lezen wat je tot nu toe al allemaal beleefd hebt :D Heel veel plezier nog!!
    Liefs Lian

  • 22 Augustus 2010 - 16:14

    Sillie:

    nou blij ik heb werkelijk weer dubbel achter de computer gelegzen kom nu net weer een beetje bij:P egt n tripje a la miss blij hahaha nou go girl spijker je engels en fins maar flink bij kun je straks je verslag in het engels gaan typen:P

    dikke kus voor jou

  • 22 Augustus 2010 - 16:51

    Irma:

    ha ha ha wordt jij nu maar schrijfster,ga leuke dingen doen en laat die studie maar zitten!!1 Ik koop je eerste boek en lees hem in 1 keer uit!
    dikke kus uit barendrecht xx

  • 23 Augustus 2010 - 14:51

    Magda Kooijman:

    Hallo Jeanine, Wat kan jij gezellig schrijven, je ziet het helemaal voor je.
    Veel succes met alles.

  • 23 Augustus 2010 - 18:22

    :

    Hahaha, nee nog niet... Maar dat zal in tegenstelling tot jou nog wel komen ;)

    Super leuk om je verhalen te lezen! Geniet er lekker van en we houden contact!

    xxx

  • 23 Augustus 2010 - 19:12

    Sjoukje:

    Zo blij jij bent al ff druk geweest in die paar dagen! maare een fiets gekocht?! en dat als de sneeuw zo gaat vallen :P dat wordt nog lachen ;)

    Have fun!
    xxx

  • 27 Augustus 2010 - 14:36

    Ursula:

    hey jean

    Zo jij maakt al heel wat mee en je bent er pas net hihi.Nou geniet er lekker van schat en ik ga je verhalen zeker blijven lezen want mijn beste vriend zit ook op deze site die zit namelijk al 7 maanden in australie dus ikke doe schrijven en lezen have fun!!!!
    veel liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Jeanine

Actief sinds 12 Mei 2010
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 63020

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2011 - 18 Maart 2012

Reizen door Europa

15 Augustus 2010 - 22 December 2010

Studeren in Finland!

Landen bezocht: